نویسنده: کبری قیصری





 

مواد لازم:

یک بادمجان متوسط که شکل گرد اشک مانند داشته باشد. بخشی از یک هویج کوچک و آبلیمو.

ابزار و لوازم مورد نیاز:

چاقوی پوست کنی، چند خلال چوبی و یک برس شیرینی پزی.

نکات و زمان بندی:

زمان درست کردن پنگوئن ده دقیقه طول می‌کشد. شما می‌توانید این پنگوئن را برای سه روز نگهداری کنید. باید تمام گوشت بادمجان را به محض پوست کندن آبلیمو بمالید تا رنگ آن قهوه‌ای نشود. پا‌ها و پاپیون آن را جداگانه بگذارید زیرا آبلیمو رنگ آن‌ها را صورتی خواهد کرد.

موارد استفاده:

تزیینی کُمِدی برای میهمانی‌های تعطیلات یا جشن‌های اسکی بازی
1- یک برش به قطر یک سانتی متر روی انتهای بادمجان ایجاد کنید. سر ساقه دار را بدون برش نگه دارید چون سر ساقه کلاه پنگوئن را تشکیل خواهد داد. برش را برای دم پنگوئن نگه دارید. به طرح داده شده مراجعه کنید. از نوک چاقوی پوست کنی خود برای کشیدن طرح نوک، سینه و بالهای پنگوئن استفاده کنید به طوری که فقط پوست بادمجان را خراش بدهد. از یک طرف سینه شروع کنید، تیغه چاقو را زیر لبه پوست سینه ببرید و به بریدن ادامه بدهید تا جایی که پوست را به شکل یک تکه بیرون بیاورید. از ضربه‌های ملایم استفاده کنید تا گوشت زیری نیز سطحی صاف داشته باشد. این برش سفیدی سینه و شکم پنگوئن را درست می‌کند و نوک بال‌ها را مشخص می‌نماید.
2- اکنون پوست زیر نوک را برش دهید و آن را در بخش بالایی متصل نگه دارید. نوک را به سمت بیرون خم کنید و یک خلال چوبی زیر آن بگذارید تا شکل صاف آن حفظ شود.
3- همانطور که در تصویر می‌بینید برش‌های کوچکی برای پلک چشم بدهید. دو برش گرد از هویج برای چشم‌ها بگذارید و آن‌ها را با خلال‌های چوبی نوک تیز زیر پلک‌ها قرار دهید. یک تکه باریک از پوست بادمجان را به جای مردمک روی هویج‌ها قرار دهید.
4- از باقیمانده پوست برای بریدن یک پاپیون استفاده کنید. با قرار دادن دو خلال نوک تیز در داخل بدن و فشار دادن پاپیون روی آن، آن را روی سینه نصب کنید.
5- اگر می‌خواهید از برش پایینی یک دم کوچک درست کنید و آن را به شکل یک قاچ سر گرد برش بدهید به طوری که دو طرف آن کمی حالت خمیده داشته باشد. یک خلال چوبی را به سمت پایین پشت فرو کنید به طوری که دو سانتی متر بالاتر از پایین بادمجان باشد و انتهای باریک دم را روی آن فشار دهید.
6- دو پای دراز و باله مانند از باقیمانده پوست ببرید. این پا‌ها به پنگوئن وصل نمی‌شود هنگامی که پنگوئن را به نمایش می‌گذارید این پا‌ها را زیر تنه بادمجان بگذارید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم.